Det er definitivt netthandel som er den største utfordreren til de store kjøpesentrene. Tidligere var et kjøpesenter kanskje den eneste måten å få tilgang til en rekke forskjellige butikker innenfor en rekke bransjer, men nå er jo alle disse butikkene bare et tastetrykk unna. Derfor må også de store kjøpesentrene tenke nytt i forhold til hva som egentlig skal trekke kunder til sentrene.
Konkurranse mellom forskjellige underholdningstilbud
På noen områder er det ekstremt vanskelig for kjøpesentre å konkurrere med tilbudene på nett, og det dreier seg da ikke bare om kjøp av fysiske varer eller strømming av film. Det finnes fortsatt noen kjøpesentre som tilbyr, mer eller mindre nedstøvede, bingolokaler – men det er også det eneste som finnes i fysisk form. Nesten alt av pengespill foregår i dag på nett på plattformer som https://mariacasinomobile.com/maria-spilleautomater-mobile/ og andre nettsider og apper.
Det er interessant å legge merke til hvordan nettspillbransjen har identifisert alt av underholdning på nett, også strømming av serier og lignende, som konkurranse. Det kan være en viktig lærdom for kjøpesentre i den fysiske verden.
Underholdning og opplevelser i sentrum
Opprinnelig var det kanskje noen som syntes det var rart å legge til rette for kinoer, badeland og andre opplevelser sammen med et kjøpesenter, men i dag fremstår det som alt mer naturlig. Selv om netthandelen vokser la nordmenn igjen mer penger enn tidligere på kjøpesentre i 2019, så noe gjør disse sentrene helt klart riktig. Det handler da i alt større grad om opplevelser som ikke er mulig å tilby på nett. Det kan igjen bety at det er kjøpesentre uten disse ekstratjenestene som eventuelt vil måtte legge ned i løpet av kort tid.
Underholdning kan være i form av tjenestetilbud som kinoer eller bibliotek, men opplevelser kan også være mer luksuriøse butikker med smaksprøver eller tilpasset service. De fysiske butikkene må helt enkelt spørre seg hva kundene ønsker å betale for.