Netthandelen fortsetter å vokse kraftig, noe som er hovedtrusselen mot fysiske butikker både i og utenfor kjøpesentre. Samtidig som netthandel er utrolig praktisk, er det alt flere som innser at det også finnes noen ulemper. Er det virkelig så enkelt at netthandelen kan vokse, samtidig som kjøpesentre fokuserer på opplevelser, eller er det nødvendig å tenke godt over i hvilke tilfeller man egentlig skal handle på nett?
Direkte fordeler og ulemper for forbrukeren
På mange måter har forbrukerne allerede avgjort at netthandel i stort er noe positivt, markedet bestemmer og netthandel vokser for hvert år som går. Samtidig er det også mulig å utlede noen av fordelene og ulempene fra forskjellene mellom forskjellige bransjer:
- Det er som regel rimeligere å handle på nett. For de aller fleste forbrukere er pris viktig, og på nett er det dessuten ekstremt enkelt å sammenligne priser.
- Utvalget er gigantisk på nett, og igjen er det svært enkelt å sammenligne produkter og tjenester fra en rekke tilbydere.
- Det er enkelt å handle på nett, og i mange situasjoner vil det være praktisk å kunne handle fra sin egen stue.
Selvfølgelig finnes det ulemper, og det er kanskje spesielt disse som fysiske butikker også må være klare over. Det er tross alt ulempene som kan være fysiske butikkers konkurransefortrinn.
- Dagligvarer er en varegruppe med lav andel netthandel. Årsakene kan være mange, men en hovedårsak er sannsynligvis enkelhet og tilgjengelighet. Det er helt enkelt enklere å kjøpe et brød på veien hjem, sammenlignet med å bestille på nett. Dette markedet er forsåvidt også i endring, men det sier noe om hvor viktig tilgjengelighet er.
- Produkter som er enkelt sammenlignbare er også enkle å kjøpe på nett, men klær og sko har også hatt en variert utvikling på nett. Selv om mange nettbutikker har etablert høy omsetning, så har returandelene vært alt for høye. Det har igjen medført at mange butikker går tilbake på tilbud om gratis frakt og retur.
- For noen vil fraværet av personlig service være en ulempe ved netthandel. Det er selvfølgelig individuelt, men for kunder som setter pris på å bli ivaretatt på en personlig måte kan fysiske butikker fortsatt være å foretrekke.
Langsiktige følger for samfunnet og hele bransjer
Selv om mange fordeler taler for netthandel, så er det viktig å ha et forhold til hvilke følger netthandel også vil ha på lang sikt. Det er vanskelig å forsvare at man skal fortsette å handle i fysiske butikker som en form for «velgjørenhet», med det er likevel viktig å være klar over konsekvensene.
Noe fagkunnskap vil uten tvil gå tapt, i takt med at for eksempel dyrebutikker legger ned. I seg selv er det ikke nødvendigvis en krise, men man bør være klar over at det for eksempel vil være nødvendig å bruke veterinær til enkle ting som man kanskje tidligere kunne få hjelp med i en dyrebutikk. Et annet aspekt er at lokale arbeidsplasser kan bli borte, og man bør være klar over denne forskyvningen av jobber fra detaljhandel til distribusjon og logistikk.